niedziela, 13 października 2013

Jestem OK ponieważ

Czy Ty jesteś OK
Zrób takie małe ćwiczenia. Zapisz 4 zdania określające Ciebie, czy jesteś w porządku. Np.
Jestem OK, dopóki pomagam innym
Jestem OK, bo mam luksusowy dom
Jestem OK, ponieważ noszę markowe ubranie
Jestem OK, gdyż jestem poważany

Teraz napisz 4 zdania określające ciebie.
Napisz teraz.





Z pewnej książki zapoznałem się z metodyką "Jestem Ok, ponieważ ..."
Jest to metoda, która uświadomiła mnie jakie mam lęki, dlaczego moje wartości są kruchliwe oraz wzmocniła moje poczucie własnej wartości.

Jest to metoda, która określa Twój szacunek do samego siebie. Na przykład, jeśli rodzice chwalili cię wtedy kiedy zdobywałeś dobre oceny w szkole to mówiłeś do siebie "jestem OK, dopóki mam dobre oceny". Z biegiem lat mogłeś rozwinąć warunkowe poczucie własnej wartości i jeżeli nic nowego się nie zdarzyło, to taka "wartość" towarzyszyła Ci przez okres dojrzałości prowadzać do rozczarowań oraz wątpliwości we własne możliwości, kiedy nie będzie odnosiło się sukcesów.
Warunkowa wartość jest rozwijana wewnątrz nas. Problem powstaje, kiedy takiego warunku nie jesteśmy w stanie spełnić, co będzie prowadziło do poczucia niskiej wartości. Zamiast takiej wartości można zadać sobie wartość Jestem OK, niezależnie od tego czy odnoszę sukces.

Inne warunki określające naszą wartość to:
Jestem OK, ponieważ uczę się
Jestem OK, ponieważ wygrywam
Jestem OK, ponieważ jestem wolontariuszem
Jestem OK, ponieważ ciężko pracuję
Jestem OK, ponieważ znam się na kinie
Jestem Ok, bo dużo zarabiam
Jestem OK, dopóki mam co robić
Jestem OK, dopóki mam wiele przyjaciółek
Jestem OK, dopóki jestem dla kogoś ważny/-na
Jestem OK, dopóki pomagam innym
Jestem OK, bo jadam w drogich restauracjach
Jestem OK, bo jestem z moim partnerem/-ką
Jestem OK, bo jestem uczciwy
Jestem OK, bo kontroluje innych
Jestem OK, bo chodzę w modnym ubraniu
Jestem OK, bo chodzę na siłownię
Jestem OK, bo wiem co jest smaczne
Jestem OK, bo znam się na nowościach technologicznych




Przez warunkową wartość możemy robić coś, co nie daje nam satysfakcji. Dążenie do celu nie jest z powodu chęci (motywacja pozytywna), ale z powodu strachu (motywacja negatywna). Dochodzi do tego, że można wykonać cele wbrew naszym wewnętrznym wartościom. Sprawdź czy Twoje cele są zgodne z Twoimi wartościami.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz