środa, 12 grudnia 2012

Problem rozwiązany przez czas

Wszyscy mówią, aby 'nie odkładać rozwiązania problemu na później', 'to co masz zrobić jutro, spróbuj zrobić dzisiaj' itd. Ja sam nie jestem specialistą od prokrastynacji, ale mam swoją metodę na rozwiązywanie problemów, a dokładnie na ich odkładanie. Nie staraj się od razu rozwiązać jakiś problem, ale ustal czy ten problem jest nieszkodliwy i niepilny. Mogą być problemy, które są nieszkodliwe i pilne (np. spóźnienie się na zajęcia, rozmowa telefoniczna z trudnym klientem), ale również mogą być szkodliwe i niepilne (np. problem w relacjach ze znajomymi, odkładanie na emeryturę). Jeżeli twój problem jest nieszkodliwy i niepilny to ustal jego ramy czasowe. Ustal do kiedy chcesz rozwiązać ten problem. Pamiętaj o tym, że każde rozwiązanie potrzebuje trochę czasu na realizację. Zapisz sobie ten problem i po jakimś czasie spróbuj powrócić do niego. Takie odkładanie problemów może spowodować, że te problemy same się rozwiążą. Czasami nie warto zamęczać się rozważaniami nad rozwiązaniem problemu. Czasami jest tak, że dany problem zostanie rozwiązany przez kogoś innego. Może się zdarzyć, że ten problem zostanie zastąpiony szkodliwszym problemem, a wtedy ten wcześniejszy przestanie istnieć.

Klasyfikowanie problemów ze względu na szkodliwość i pilność ma dużo wspólnego z macierzą Eisenhowera. Macierz(matryca) Eisenhower'a (Eisenhower matrix) można też nazywać Systemem Eisenhower’a (Eisenhower system), Siatką Eisenhower’a (Eisenhower grid), Polami Eisenhower’a (Eisenhower boxes) lub Kwadrat Eisenhower’a (Eisenhower square). Najważniejszą cechą macierzy jest pomoc w ustalaniu priorytetów w działaniach. Każdy cel, zadanie i czynność można nanieść na odpowiednią ćwiartkę.



Interpretacja macierzy jest następująca:
Ćwiartka I: rzeczy ważne i również pilne, które powinniśmy zrealizować sami lub delegować dla innych ( w natłoku innych spraw). W tej ćwiartce to zazwyczaj sytuacje nagłe, trudne do przewidzenia, lub skutki zaniedbania i niewykonywania regularnej pracy oraz sytuacje kryzysowe.

Ćwiartka II: rzeczy ważne, ale niepilne, które możemy rozłożyć w czasie lub wykonywać regularnie. Czynności, które mogłyby się znaleźć w tej części to: rekreacja, szkolenia, ćwiczenia fizyczne, przygotowania do projektu, regularna praca nad sobą.

Ćwiartka III: rzeczy pilne, jednak mało ważne – powinniśmy wykonać lub zlecić w drugiej kolejności, zaraz po zadaniach z części A. Czynności z tego obszaru nie są istotne lecz wymagają jak najszybszego wykonania, możemy do nich zaliczyć np. uregulowanie rachunków, rozmowa telefoniczna lub wizytę u znajomych

Ćwiartka IV: rzeczy mało ważne i mało pilne – po prostu możesz te rzeczy olewać. Najlepszym miejscem dla czynności z tej części jest kosz. Nie są one dla nas istotne. Zazwyczaj to one są tzw. pożeraczami czasu. Przykłady tej czynności to bezcelowe patrzenie w TV podczas nudnego programu. Zadania z tej ćwiartki można bez problemu przesunąć na dalszy plan. Odkładanie problemu nieszkodliwego i niepilnego należy do 4 ćwiartki.

Oczywiście trudno jest nakreślić uniwersalny schemat postępowania dla wszystkich ponieważ, wszystko jest uzależnione od naszych prywatnych preferencji.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz